dimecres, 1 d’octubre del 2014
JO SOC UN IMMIGRANT DIGITAL.
"Xavier, no sé com pots estudiar escoltant música. No pots estar concentrat fent les dues coses".
Recordo que la meva mare em deia això a la meva época d'estudiant universitari, en aquella época només disposaves d'un k-7 portátil, una radio amb FM i un equip de música HIFI amb platina per poder gravar música i poder escoltar vinils (era un Nadiu Analògic?).
Primer 'havia de fer i aprendre una cosa i desprès una altra. Pel que veig jo ja intentava fer dues coses a l'hora, els resultats no sempre van ser els millors, però no varen ser dolents del tot. El meu contacte amb els ordinadors va neixer a mitjans els anys 80 i puc dir que treballo amb ells quasibé a diari desde 1988; em vaig conectar a internet el 1997 i bla, bla, bla.
A pesar de tot, soc un immigrant digital "ID" (no confondre amb un I+D), que em vaig formar amb sistemes pedagògics "clàsics" i que, a dia d'avui, estic fent un curs de formadors per a poder ensenyar a gent que poden ser ID com jo o bé Nadius Digitals (ND).
Qué és el què estem fent en aquest curs?.
En aquest mòdul estem veient eines i mitjans informàtics i tecnològics que ens poden ajudar en la formació que podem desenvolupar en un futur. Estem coneixent les TICS i avui s'em demana l'opinió sobre l'ús i l'abús d'aquestes.
Com a bon ID s'em fa difícil veure un aprenentatge en el que no existeixin coses tan bàsiques com la lectura, i ,per tant, diria que sí a les TIC però que no per a tot i sempre; usar però no abusar; que són eines per ajudar a l'ensenyament; que permeten l'ensenyament a gent que no pot estar presencialment en una aula física; que faciliten aprenentatges a gent que pot tenir certes dificultats comunicatives; que els hi falta l'aprenentage més físic i sensorial; que faciliten l'aillament; que la gent viu una realitat falsa; i podriem enumerar una infinitat de raons a favor i en contra sobre l'ús i l'abús.
El problema m'ha sorgit quan he llegit l'article de Mark Prensky: "Nativos e inmigrantes digitales", no per la traducció que és bastant nefasta, sino pel fet d'haver estat conscient que com a ID soc molt diferent d'un ND, que el meu sistema d'aprenentatge és molt diferent del seu i que, per tant, el problema radica en com jo que tinc un llenguatge diferent al seu, i que intento aprendre el seu llenguatge, puc fer-li arribar correctament el meu coneixement utilitzant el seu llenguatge.
En paraules d'en Prensky:
- Nova metodologia: immediatesa, oblidar el pas a pas, aprofondir en paral.lel, accedir per l'atzar, utilització del joc com a mètode d'aprenentatge.
- Nou contingut (coneixement): contingut d'herència i contingut futur (quants ID estàn disposats i capacitats per a donar-lo.
No aconsegueixo veure clar ni la nova metodologia, ni el nou contingut, i possiblement siguin els grans reptes pedagògics que hi han a l'actualitat per a poder solucionar un problema tan greu com l'anomenat "fracàs escolar". El que tinc clar és que la utilització d'aquestes eines és fonamental per a poder fer el canvi.
SOC UN ID RESPECTUÓS
Poso un enllaç amb una entrevista a Mark Prensky a Redes para la Ciencia
http://www.redesparalaciencia.com/4040/redes/redes-75-no-me-molestes-mama-estoy-aprendiendo
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Ets un punyetero Inmigrant!!!!!!!!!!!
ResponElimina